Om je onderneming op de kaart te zetten kunnen we tegenwoordig niet meer zonder social media. De één vindt dit geweldig en zit uren per dag gekluisterd aan zijn smartphone of tablet. De ander wil er het liefst zo ver mogelijk vandaan blijven en ziet het als een noodzakelijk kwaad. Of het dus je ding is of helemaal niet, ongemerkt is het een tijdrovende bezigheid om je bedrijf goed zichtbaar te maken op internet. Daarom geef ik je nu 5 tips die jou gegarandeerd gaan helpen om je tijd voor social media zo effectief mogelijk in te zetten.
TIP 1: KIES DE JUISTE SOCIAL MEDIA KANALEN
Er zijn tegenwoordig diverse social media kanalen waarop je zichtbaar kunt zijn. Denk aan Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest en wie weet wat allemaal nog meer. In plaats van overal aanwezig te willen zijn is het slimmer om keuzes te maken. Kies twee of hooguit drie kanalen waar je met enige regelmaat iets op wilt posten. Om te bepalen op welke social media je zichtbaar wilt zijn is het belangrijk om rekening te houden met wat je zelf een prettig medium vindt. Maar zeker zo belangrijk is het om uit te zoeken op welke media jouw doelgroep vooral actief is. Als je namelijk de juiste media bij jouw doelgroep kiest kun je op de meest effectieve manier jouw post inzetten om meer volgers en meer nieuwe klanten aan te trekken.
TIP 2: BEPAAL JE FREQUENTIE
Ga niet lukraak, wanneer je toevallig een keer tijd, of zin, of een onderwerp hebt, posten. Het is beter om vooraf te bepalen hoe vaak je iets wilt publiceren. Het is namelijk verstandiger om iets minder vaak iets zinvols te posten, dan dagelijks allerlei onzinnigheden te plaatsen. Hierbij is niets goed of fout. Bedenk alleen hoe vaker je post, hoe actiever je moet zijn op dit medium. Alleen posten heeft namelijk niet zoveel zin. Je dient zelf ook ‘sociaal’ te zijn en regelmatig berichten van anderen ‘leuk’ te vinden of op posts te reageren. Bedenk hierbij dus ook wat voor jou een prettige frequentie is, zonder dat je helemaal verdrinkt in de social media. Zelf vind ik het prettig om dagelijks twee momenten te prikken om mijn social media bij te houden, en kies ik er voor om 1 á 2 keer per maand zelf iets te posten.
TIP 3: WERK MET EEN CONTENTKALENDER
Wat ga je dan posten? Om wat meer houvast te krijgen is het handig om te gaan werken vanuit een contentkalender. Prik een moment om deze kalender voor jezelf op te stellen. Alles hoeft nog niet tot in detail uitgeschreven te worden, maar door te werken met een contentkalender dwing je jezelf vooraf na te denken over hoe vaak, via welk medium en over welk onderwerp je wilt posten. Zo kun je op een makkelijke manier voor jezelf al vaste momenten per jaar bedenken waarop je iets wilt publiceren. Denk maar eens aan Black Friday, Kerst, Pasen, zomer, herfst, winter. Nou ja teveel om op te noemen. Als je namelijk al een aantal momenten gepland hebt zul je zien dat je ook makkelijke content kunt vinden of verzinnen die je voor jou social media wilt gebruiken. Je kunt namelijk gerichter zoeken. Een hele handige contentkalender is de inhaakkalender van onlinemarketing zelfdoen. Hierin staan meteen tips waarop je met jouw content kunt inspelen.
TIP 4: GEBRUIK EEN PLANNINGTOOL
Je kunt er voor kiezen om op verschillende social media dezelfde content te plaatsen, maar je kunt ook één artikel op verschillende social media delen. Bijvoorbeeld een blog delen vanaf jouw website via verschillende social media kanalen. Je kunt voor het publiceren en maken van je berichten bijvoorbeeld een vast moment per week of maand kiezen en dan gebruik maken van een planning tool om meerdere berichten tegelijk via verschillende social media te plannen. Er zijn inmiddels enorm veel planning tools die je kunt gebruiken. Een aantal bekende en geliefde tools zijn Hootsuite, Buffer en Later. Welke is het beste? Dat is vooral een kwestie van smaak. De gratis versies van Hootsuite en Buffer hebben al aardig wat mogelijkheden. De gratis versie van Later is wat beperkter. Probeer vooral verschillende tools uit en ontdek wat voor jou het prettigst werkt.
TIP 5: UITBESTEDEN OF ZELF DOEN
Ondanks mijn vorige tips en de vele informatie die je over dit onderwerp kunt vinden op internet, blijft zichtbaarheid via social media een tijdrovende business. Daarom kun je dus jezelf ook de vraag stellen, wil ik dat wel allemaal zelf doen? Of ga ik hulp inschakelen om samen mijn zichtbaarheid te vergroten en te onderhouden? Hiervoor zijn de opties ook weer legio. Voor ieder budget wat wils om het maar zo te zeggen. Wil jij als kleinere ondernemer graag hulp inschakelen voor een klein budget? Neem dan eens contact met mij op, zodat we kunnen bespreken wat de mogelijkheden zijn.